Kjøpsvilkår
Generelt
Følgende kjøpsvilkår gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra nettbutikken Obs til deg som forbruker. Kjøpsvilkårene utgjør sammen med din bestilling, som er bekreftet i en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke(t) produkt(er) du har kjøpt.
Forbrukerkjøp reguleres bl.a. av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven, og finansavtaleloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp.
Produkter
Produkter som selges i nettbutikken til Obs kan brukes i Norge. Produktene har en manual i fysisk eller digital form når produktene krever det.
1. Parter
Avtalepart
Avtaleparten er den enkeltes butikks samvirkelag som også utsteder kvittering/ faktura.
Prisene er inklusiv mva og gjelder ved bestillingstidspunktet. Vi reserverer oss retten til å kansellere en bestilling og for eventuelle trykk- og skrivefeil. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg. Om det skulle oppstå feil, vil du bli informert om dette.
Selger
Avtaleparten er den enkeltes butikks samvirkelag som også utsteder faktura. For butikkoversikt se her.
Coop Norge SA
Regnbueveien 5, 1405 Langhus
Postboks 3005, 1402 Ski
Kundesenter (08:30-16:00): 64875000 -tastevalg 4
E-post adresse: netthandel@coop.no
Foretaksnummer: 936 560 288MVA
Kjøper
Kjøper er den personen som foretar bestillingen. For å handel i nettbutikken må du være fylt 18 år.
2. Avtaleinngåelse og ordrebekreftelse
Ved å trykke "bestill og betalt" godkjenner du Coop sine kjøpsvilkår. Vilkårene gjelder i tilfeller hvor ingen annen skriftlig avtale er inngått mellom deg som forbruker og nettbutikk.
Du kan også angre kjøpet i henhold til lov om angrerett, se avtalens pkt. 7.
Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke(t) produkt/er du har kjøpt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen, når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen stemmer overens med din bestilling. Dersom det ikke er samsvar mellom din bestilling og ordrebekreftelsen, kontakte kundeservice på tlf. 64875000, eller på netthandel@coop.no.
3. Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi jobber stadig med å gi våre kunder korrekt produkt informasjon. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Skulle det oppstå situasjoner, f.eks. hvor produktet er utsolgt, vil du få melding om dette.
4. Bestilling og betaling
Vi har åpent 24 timer i døgnet i nettbutikken, og derfor kan du alltid handle hos oss. I korte perioder kan visse deler av nettløsingen være utilgjengelig på grunn av vedlikeholdsarbeid.
Priser og forbehold ved handler
Alle priser er inkludert merverdiavgift og eventuelt miljøgebyr. Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring.
I nettbutikken kan du handle varer fra alle våre butikker dersom du velger å hente varen i butikk.
For at vi skal kunne tilby deg leveransealternativene, hjemlevering, MyPack eller varebrev må du velge den nærmeste Obs-butikken fra ditt registerte postnummer.
Kjøpeutbytte
For å få kjøpeutbytte må du være medlem av Coop og logge deg inn med medlemsnummer før du betaler. Hvis du handler i en butikk fra samvirkelaget hvor du er medlem, får du dette samvirkelagets kjøpeutbytte. Dersom du handler fra en butikk utenfor ditt samvirkelag, får du 1 % kjøpeutbytte. Dersom du betaler med Coop Mastercard, får du ekstra kjøpeutbytte som for øvrige kjøp.
Betalingsmetoder
Betalings-/Kredittkort/Faktura
I nettbutikken kan velge å betale med VISA, Mastercard, Maestro, Coopay og Walley faktura.
Visa og MasterCard
Betalingstjenesten blir levert av Aera. Ordrebeløpet blir reservert ved bestilling, men først trukket når varene sendes fra lager.
Walley Faktura
Med Walley faktura utbetaler Walley kjøpesummen til Coop på vegne av deg som kunde. Når ordren sendes, vil du motta faktura på din oppgitte e-post adresse fra Walley som du skal gjøre opp i henhold til gjeldende vilkår.
Full kontroll med Walley-appen
Med Walley-appen kan du holde oversikt over fakturaene dine og enkelt endre betalingsdatoene eller dele opp kjøpene dine. Last ned Walley app her
Betalingssikkerhet
Alle betalingsmetoder krever BankID og 3D secure for din trygghet. På den måten er du trygg og sikker når du skal handle med bankkort og faktura i vår nettbutikk.
Slik fungerer nettbutikken
Når du trykker på «kjøp» eller «legg i handlekurv» vil produktet bli lagt til i handlekurven som du finner øverst på høyre side.
Når du har funnet alle produktene du ønsker å kjøpe, trykker du på handlekurven og deretter «Gå til kassen»
I kassen velger du ønsket leveringsalternativ. For å få gratis frakt velger du leveringsalternativ Hent i butikk og velger nærmeste Obs-butikk. Om dette ikke skulle passe deg, er du velkommen til å endre til et av de andre leveringsalternativene.
Når leveringsalternativ er valgt velger du betalingsmåte og trykker du på «Bestill og betal». Ved å trykke bestill og betal godkjenner du Coop sine kjøpsvilkår.
Ordrebeløpet blir reservert ved bestilling, men først trukket når varene sendes fra lager.
Når handelen er fullført vil vi sende deg en ordrebekreftelse på e-post som også inneholder angreskjema og generell informasjon om angrerett.
5. Levering
Nettbutikken tilbyr gratis levering dersom du som kunde kommer og henter varen(e) i den valgte butikk.
For produkter bestilt på nett tilbyr vi følgende leveringsalternativer til store deler av landet. Hvilke alternativer som er tilgjengelig og pris på disse avhenger av varen(e)s størrelse/vekt og i forhold til hvor i landet du bor. Ved å legge inn ønskede produkter i handlekurven og adresse i kassen vil du få eksakte fraktpriser på de leveringsalternativene som er tilgjengelige før du velger å bestille varene.
|
Maks vekt på vare |
||
Alternativ |
0-2 kilo |
0- 35 kilo |
Over 35 kilo |
Henting i Obs-butikker |
X |
X |
X |
Henting på utleveringssted (MyPack) |
X |
X |
|
Hjemlevering |
X |
X |
X |
Slik leveres varen
Hent i butikk fra butikklager
Hent i butikk fra butikklager er vårt raskeste alternativ og er helt kostandsfritt. Vi lover å levere ordren din innen 24 timer eller raskere. Så snart ordren er plukket i butikk vil du motta en hentemelding på din telefon og oppgitt epost. Ved ankomst viser du frem SMS/e-post i tillegg til gyldig legitimasjon. Dersom andre skal hente pakken for deg kreves det fullmakt for å få utlevert ordre. Pakken skal hentes så raskt som mulig og senest 7 dager etter mottatt hentemelding.
Sendt til butikk fra nettlager
Du mottar epost når varen(e) sendes fra vårt sentrallager. Normal leveringstid etter sending vil være mellom 2-7 virkedager. Når varen er mottatt i butikk mottar du en SMS/e-post om at varen kan hentes i butikk. Ved ankomst viser du frem SMS/e-post i tillegg til gyldig legitimasjon. Dersom andre skal hente pakken for deg kreves det fullmakt for å få utlevert ordre. Pakken skal hentes så raskt som mulig og senest 7 dager etter mottatt hentemelding.
Henting utleveringssteder (MyPack)
Pakken vil bli sendt til utleveringssted. Du mottar hentemelding på SMS når pakken er klar for henting. Pakken skal hentes innen 7 dager for å unngå retur. Gebyr kan tilkomme for uavhentede pakker.
Hjemlevering
Du kan velge levering til din bostedsadresse, så nærme ytterdøra som det er mulig å kjøre. Innbæring tilbys foreløpig ikke. Du får mulighet til å velge blant alternative leveringsdager av vår transportør. I sentrale strøk/byer tilbys du levering på kveldstid mens du i mindre sentrale strøk i hovedsak tilbys levering på dagtid. Du blir ringt opp cirka 30 minutter før varen leveres. Dersom det ikke finnes fremkommelig vei til huset eller bygningen, leveres varen så langt veien er fremkommelig.
Dersom du ønsker å endre allerede avtalt leveringstid, må det skje seinest to virkedager før avtalt leveringsdag. I så fall bes du ringe Postnord sitt kundesenter på telefon 09300 (åpent i tidsrommet mellom kl 08.00-16.30). Dersom endring skjer etter fristen eller at det er hindre på leveringssted som umuliggjør levering, kan det tilkomme ekstra fraktkostnader.
Avvik fra avtalt leveringstid kan unntaksvis skje fra transportørens side. I så fall blir du varslet i forkant av vår transportør.
Det er viktig at du kontrollerer synlige skader og lignende før du mottar og signerer at varene er mottatt. Dersom du oppdager skade gi melding til transportør eller vårt kundesenter så snart som mulig.
Kranbil
Ved bestilling av kranbil forutsettes det at kranbilen kan kjøre helt frem til oppgitt adresse og at det er rom nok for bilens støtteben. Vi garanterer levering ved innkjørsel til bolig. Våre transportører prøver å imøtekomme løft til ønsket plassering på tomt, men her kan vekt på forsendelse, ledningsnett, bygninger, trær og evt andre hindringer påvirke mulighetene for dette.
Ved ønske om kjøring på privat vei/ innkjørsel må kunde selv forsikre seg at veien tåler belastningen av en tung lastebil og ta ansvaret for evt eventuelle skader
Vi forbeholder oss retten til å levere til nærmeste egnete sted hvis våre transportører er usikre på om veiens beskaffenhet.
Spesielt ved levering til øyer uten bilferge
Postnord leverer til fortauskant til alle postnummer i Norge, unntatt til øyer hvor transportøren ikke kan komme frem med ferge. Da leveres varen til fergeleie. Bor du på en øy, hvor transportøren ikke kan komme helt frem til din adresse, skal du med andre ord selv sørge for å få fraktet pakken hjem fra fergeleiet.
Svalbard og Jan Mayen
Vi leverer pr. i dag ikke varer til Svalbard eller Jan Mayen.
Leveringstid
Vi gjør alltid så godt vi kan for å opprettholde den angitte leveringstiden slik at du skal få dine produkter så fort som mulig. Leveringstiden varierer ut i fra hvilke dager butikken har ruteplan og eller når Postnord kjører ut til ditt postnummer. Leveringstiden er vanligvis 2 - 8 virkedager. Tiden gjelder lagervarer og kan variere avhengig av hvor i Norge du bor.
Som utgangspunkt gjelder følgende leveringstid:
Hent i butikk
Postnummer: 0001 - 3999 = 2 - 4 virkedager*
Postnummer: 4000 - 7999= 2 - 5 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 2 - 6 virkedager*
Varebrev
Postnummer: 0000 - 7999= 2 - 5 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 4 - 8 virkedager*
Mypack
Postnummer: 0000 - 3999= 2 - 4 virkedager*
Postnummer: 4000 - 7999= 2 - 5 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 3 - 6 virkedager*
Hjemlevering
Postnummer: 0000 - 3999= 2 - 3 virkedager*
Postnummer: 4000 - 7999= 2 - 4 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 3 - 5 virkedager*
*Merk: Dersom butikken og eller Postnord bare har utkjøring en gang i uken til ditt postnummer, kan leveransen ta lenger tid. Leveringstiden ovenfor er kun veiledende.
Ved forsinkelser
Dersom leveransen forsinkes, vil vi gi deg informasjon så snart vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om når en eventuell levering kan skje, eller om produktet/ene er utsolgt. Du har da mulighet til å heve kjøpet og tilbakebetaling vil skje innen 14 dager. Det kan forekomme situasjoner hvor det er umulig å fullføre en bestilling, f.eks. dersom våre leverandører ikke kan fullføre sin oppgave overfor oss. Nettbutikken Obs reserverer seg derfor retten til å fraskrive seg fra alle krav om erstatning fra kunden som gjelder forsinkelser av levering.
Hvis varen ikke kan leveres
Hvis du ikke har gitt fullmakt til at varen kan stilles utenfor, tar transportøren varen med i retur til nærmeste lager. Du må da selv kontakte transportøren for å avtale nytt leveringstidspunkt, og vil bli fakturert for ny leveranse.
Undersøkelsesplikt
Når du mottar produktene, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport, eller om produktene har feil eller mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen, eller dersom den har mangler, skal kjøper melde fra til selger ved reklamasjon, jf. punkt 8.
Ved transportskader
Om varen mot formodning er skadet eller har mangler når du mottar den, vil vi kostnadsfritt sørge for utbedring. Bytte av vare, prisavslag eller utbedring av skade kan bli aktuelt.
For å få bistand kan du enten henvende deg i den butikken hvor du har kjøpt varen (se kvittering), eller til vårt kundesenter. Dersom du henvender deg i butikk, bes du medbringe emballasje i penest mulig stand og alt tilbehør, samt kjøpskvittering. Hvis du henvender deg til vårt kundesenter bes du gjøre følgende:
Store varer levert hjem
- Pakk forsiktig opp emballasjen og inspiser innholdet nøye. Noter og eventuelt ta bilder av skaden.
- Om mulig, meld fra til sjåføren som leverer produktet. Ved synlig skade skal dette bemerkes på fraktbrevet i overleveringsøyeblikket. Ta vare på alt tilbehør og all emballasje.
- Kontakt vårt kundesenter snarest for å melde fra om skaden og avtale neste steg.
Varer levert i postkasse eller hentet på utleveringssted (MyPack)
- Pakk forsiktig opp emballasjen og inspiser innholdet nøye. Ta gjerne bilder av skaden.
- Kontakt vårt kundesenter for å melde fra om skaden, avtale neste steg og for å få tilsendt en transportetikett (for å returnere vare kostnadsfritt).
- Skriv ut transportetikett og fyll ut skadeskjema.
Merk: Du kan ikke ta produktet i bruk om dette ikke avtales med kundesenteret.
Sporing
Du kan spore leveringsstatus på to måter
- Klikk på linken som fulgte med ordrebekreftelsen for å få oppgitt leveringsstatus hos vår transportør
- Tast inn sendingsnummer - som fulgte med ordrebekreftelsen - i sporingstjenesten til vår transportør Postnord her.
Elektronisk avfall og gjenvinning
Kasserte elektriske og elektroniske produkter (EE-produkter) inneholder helse- og miljøfarlige stoffer og skal IKKE kastes sammen med annet avfall. Alt som går på strøm eller batterier skal derfor samles inn. EE-produkter er merket med overkrysset avfallsbeholder.
Eksempel på EE-avfall: Hvitevarer, datautstyr, TV-apparater, elektroniske leker, mobiltelefoner, hårtørkere, vaffeljern, kaffetraktere, lysrør og sparepærer.
- Alle Obs butikker tar imot småelektriske produkter hvor lengste ytre mål er under 25 cm
- Alle Obs butikker tar imot kasserte EE-produkter av samme type som selges i butikken
Det er gratis å levere inn kasserte EE-produkter til butikk. Som forbruker kan du være trygg på at butikkene sørger for forsvarlig oppbevaring av produktene før de blir hentet av godkjent returselskap.
EE-avfall kan også leveres gratis til alle kommunale avfallsmottak eller til en av RENAS sine 170 innsamlere, se oversikt på http://www.renas.no
Når du handler i nettbutikken til Obs kan du også bestille retur av et tilsvarende EE-produkt.
Det er i tilfelle gratis frakt for pakker med EE-avfall under 5kg og hvor det lengste målet ikke er større enn 50cm. Om du ønsker å returnere en pakke som veier mer enn 5 kg og/eller det lengste måler er større enn 50 cm vil det påløpe fraktkostnader. Beløpet tilsvarer fraktkostnad vi normalt tar ved salg for tilsvarende mengde EE-produkter.
Slik kan du returnere EE-avfall om du handler på obs.no
6. Risiko
Risikoen for varen overføres til kjøperen, når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis kjøper unnlater å overta en vare, som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen fortsatt overtatt risikoen for tap eller skade, som skyldes egenskaper ved varen selv.
7. Angrerett og returrett
Du har som kjøper mulighet til å angre kjøpet etter angrerettlovens bestemmelser. Du har alltid 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven.
Angreretten gjelder kun dersom produktet er vesentlig uforandret og i samme stand. Når du mottar varen skal du selvsagt kunne håndtere den i et slikt omfang, at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk.
14 dagers angrerett gjelder fra den dag du mottar varen. Dersom fristen går ut på en helligdag, forlenges fristen til neste hverdag. Dersom det er flere varer på samme bestilling, og disse ikke har blitt levert samtidig (eller hvis samme vare har blitt levert flere ganger), gjelder angreretten for samtlige varer fra den dag du mottok den siste varen.
Angreskjema sendes sammen med ordrebekreftelsen på e-post. Denne inneholder en del ferdig utfylt informasjon som ønskes vedlagt i returen.
- Du kan også finne og skrive ut blankt angreskjema for netthandel på Coop.no – klikk her.
- For mer informasjon om angreretten - klikk her.
Ved angrerett kan du returnere varen(e) på følgende måte:
- Alternativ 1 - Levere varen kostnadsfritt til den butikken varen(e) ble kjøpt i – Du trenger ikke å fylle ut angreskjema om du benytter dette alternativet, det er tilstrekkelig å vise kvittering.
- Alternativ 2 - Fyll ut angreskjema eller benytt angreskjema du fikk tilsendt med ordrebekreftelsen og send denne sammen med varen til Coop Norge SA (se returadresse).
Ved valg av alternativ 2 må varen leveres tilbake til Coop Norge SA uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen.
Returadresse:
Coop Norge SA
Postboks 3005, 1402 Ski
Kundesenter (08:30-16:00): 64875000 -tastevalg 4
E-post adresse: netthandel@coop.no
Merk: Enkelte varer omfattes ikke av angreretten, f.eks. undertøy og spesialtilpasset produkt som f.eks. blandet maling.
120 dager åpent kjøp
Vi ønsker alle våre kunder en best mulig handleopplevelse i Obs og med 120 dager åpent kjøp.
Kriterier for åpent kjøp
• Kvittering eller byttelapp må fremvises (evt. kjøpshistorikk på medlemsnr.)
• Originalemballasjen må være ubrutt
• Varen må være i samme tilstand som ved kjøp
• Produktet må inngå i butikkens vareutvalg
• Gjelder Elektronikk & Underholdning, Kjøkken & Hjem, Sport & Fritid, Bygg & Sesong
Unntak fra åpent kjøp:
• Undertøy og badetøy
• Mobiltelefoner og andre produkter med abonnement
• Spill, film og musikk med brutt emballasje
• Fargetilsatt maling
• Spesialbestilte varer
• Gavekort
• Dagligvarer (dekkes av egen garanti)
Ved misbruk av ordningen kan retten til åpent kjøp frafalle.
Ta kontakt med butikkens betjening eller vår servicesenter for hjelp eller spørsmål til åpent kjøp.
Tilbakebetaling
Vi tilbakefører selvfølgelig pengene dine, og senest 14 dager etter at du ha meldt fra at du hever/ angrer kjøpet.
I tilfeller hvor vi ikke har mottatt varen, forbeholder vi oss retten til å tilbakeholde betalingen, inntil vi mottar varen, eller får dokumentasjon for at varen er sendt i retur.
Beløpet overføres fortrinnsvis til samme betalingsmiddel som du betalte kjøpet med. Under alle omstendigheter pålegges du ingen gebyrer som følge av tilbakebetalingen.
OBS: Vi kontrollerer alle våre returvarer og du risikerer å miste en del av eller hele returbeløpet, dersom verdien på varen reduseres pga. et eller flere av følgende forhold:
- Du har tatt varen i bruk.
- Du har håndtert varen på en annen måte enn det som var nødvendig for å kunne fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på.
- Varen ble skadet, mens du hadde ansvaret for den (Merk! Du er ansvarlig for varen frem til vi mottar den).
8. Reklamasjon - dine rettigheter ved feil og mangler
Når du handler i nettbutikken til Obs er ditt kjøp dekket av forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002. Loven gjelder alle varekjøp du gjør som privatperson etter 1. juli 2002. Ifølge forbrukerkjøpsloven har du, som forbruker, reklamasjonsrett i 2 år, og reklamasjon skal skje senest 2 år etter at du overtok produktet. Fristen for å reklamere er derimot 5 år, dersom produktet, eller deler av det, er ment å vare vesentlig lengre ved vanlig bruk.
Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten, se avtalens pkt. 7.
Skulle det vise seg at varen(e) har feil eller mangler kan du, avhengig av den konkrete situasjonen, kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Forutsetningen for dette er selvsagt at reklamasjonen er berettiget. Ved godkjent reklamasjon vil tilbakebetalingen skje innen 14 dager.
Nettbutikken påberope seg retten til å kreve å får varen reparert, dersom det ikke er mulig å skaffe en ny, f.eks. hvis varen ikke lenger produseres, eller dersom det medfører en urimelig kostnad.
Dersom det gjelder en transportskade, finner du informasjon om fremgangsmåte under punktet 5.
Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal du som kjøper, innen rimelig tid etter at du har oppdaget mangelen gi oss beskjed om denne mangelen. Fristen for å reklamere skal aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt kjøper oppdager mangelen.
Dersom varen(e) har en mangel/skade, dekkes kostnadene for retur.
Vi vil skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner.
Hvis produsenten ikke kan finne en feil
Feil som oppstår som følge av slitasje, eller feil som følger av uforsvarlig eller unormal bruk, er ikke en mangel. Dersom serviceaktørene for de respektive merkene ikke kan konstatere en feil på produktet, eller hvis en evt. feil på produktet skyldes feil i montering, kan serviceaktøren fakturere forbrukeren for servicebesøket. Dette vil foregå på bakgrunn av en avtale mellom deg, som forbruker, og serviceaktøren.
OBS: Selger kan kun ta betalt for reparasjon eller undersøkelse, dersom det er avtalt på forhånd og feilen skyldes brukerfeil eller slitasje.
Kontaktinformasjon
For at du som kunde skal få en rask behandling av din reklamasjon oppfordrer vi deg til å kontakt den butikken varen ble kjøpt hos. Er du usikker, se kvittering. For butikkoversikt se her.
Dersom du som kunde ikke har anledning til å oppsøke butikk er du velkommen til å kontakte oss ved å benytte kontaktskjema, eller benytte kontaktinformasjon som du finner under.
Coop Norge SA
Regnbueveien 5, 1405 Langhus
Postboks 3005, 1402 Ski
Kundesenter (08:30-16:00): 64875000 -tastevalg 4
E-post adresse: netthandel@coop.no
9. Garanti
Kvitteringen gjelder som garantibevis i Norge. Oppbevar garantibeviset varsomt da det vil kreves fremlagt dersom du vil benytte deg av garantien. Garanti kan variere fra produkt og varemerke. Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven.
Informasjon om garantibetingelser finner du i den medfølgende bruksanvisningen og ofte på produsentens hjemmesider. For å gjøre prosessen med service så smidig som mulig for deg anbefaler vi at du kontakter butikken du kjøpte varen i (se kvittering)
10. Personopplysninger og cookies
Formålet med personopplysningsloven er blant annet å beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger. Coops Person-vernpolicy skal i likhet med loven, bidra til at personopplysninger blir behandlet i samsvar med grunnleggende personvernhensyn, herunder behovet for personlig integritet, privatlivets fred og tilstrekkelig kvalitet på de lagrede personopplysningene. Vår policy omfatter både innsamlingen av personopplysninger og den senere bruken av disse. Du skal til enhver tid ha oversikt over de opplysningene du har gitt oss og ha anledning til å reservere deg i henhold til gjeldende lovgivning. Coop skal behandle alle opplysninger på den måten som er beskrevet i personvernpolicyen, som ivaretar dine interesser og behov. All behandling gjennomføres i henhold til fullmakten du gir oss og innenfor lovgivningen. Integritet og ærlighet er grunnpilarer i Coops virksomhet. Du er vår viktigste ressurs og vi vil at du skal være tilfreds med den måten vi behandler personopplysninger.
Behandlingsansvarlig
Samvirkelagenes fellesorganisasjon Coop Norge SA, har ansvaret og er behandlingsansvarlig for Coops sentrale medlemsregister. Det heleide datterselskapet Coop Norge SA er databehandler og er det selskapet som i henhold til inngått databehandleravtale faktisk forestår behandlingen av personopplysninger. De person-opplysningene som er registrert om deg blir følgelig behandlet i Coop Norge SA, i tillegg til det samvirkelaget du har meldt deg inn i.
Hvilke opplysninger registreres om deg?
a) Gjennom medlemskap i Coop
Ved tegning av medlemskap registrerer vi blant annet navn, adresse, telefonnummer og fødselsnummer. Disse opplysningene knyttes til det samvirkelag du melder deg inn i. Samtidig opprettes det en rammeavtale for plassering av andelsinnskudd og eventuelt andre innskudd. Dette er nødvendig blant annet for å kunne sende deg årsoppgave over dine kontoer hos oss og for å kunne registrere løpende innskudd/uttak.
I tillegg blir det registrert opplysninger om medlemskortet, konkrete kjøpsopplysninger ved handel i Coops butikker og kjøpeutbytte. Kjøp blir registrert som et medlemskjøp når man bruker medlemskortet og da registreres bl.a. beløp, det enkelte produkt som kjøpes og kjøpstidspunkt. Tilsvarende informasjon kan bli registrert når du bruker medlemskortet hos samarbeidspartnere for å få medlemsbonus.
b) Ved bruk av Coops nettsider
Dersom du er inne på våre nettsider, vil vi for en kort tid registrere visse opplysninger gjennom såkalte cookies (informasjonskapsler) og IP-adressen som er knyttet til din datamaskin. Det samme gjelder ved bruk av alle coop.no’s apper, herunder coop.no’s apper for mobil og nettbrett, samt andre apper på sosiale medier og andre nettsider. For nærmere informasjon se «Coops personvernpolicy for digitale løsninger».
c) Elektronisk informasjon
Dersom du ønsker å få tilsendt elektronisk informasjon fra Coop, for eksempel kundeavis, informasjon om ditt medlemskap og/eller tilbud om produkter eller tjenester, kan vi skreddersy utsendelsen til deg. Vi registrerer da, i tillegg til hva vi har beskrevet over, den informasjon du gir oss for dette formålet, så som preferanser og elektronisk kontaktinformasjon.
d) Opplysninger fra andre kilder
I noen tilfeller innhenter vi tilgjengelige personopplysninger om deg også fra andre kilder.
Et eksempel på det er innhenting av kontaktinformasjon (for eksempel adresse og telefonnummer) fra Folkeregisteret. For å finne tilbud som er relevante for deg som medlem kan vi i enkelte tilfeller også innhente og benytte for eksempel analysedata og systematiserte personopplysninger mv. fra våre samarbeidspartnere i medlemsprogrammet. I den grad slike opplysninger benyttes av Coop, for eksempel i kommunikasjon med deg, vil det bli gitt slik informasjon som personopplysningsloven krever.
Hvorfor behandler vi opplysningene om deg og hva brukes opplysningene til?
Formålet med å behandle de personopplysninger vi registrerer om deg er i første rekke å sikre nødvendig grunnlag for å beregne kjøpeutbytte og eventuell medlemsbonus- eller rabatter mv. opptjent gjennom medlemsprogrammet. Samvirkelaget har også behov for dine personopplysninger for å håndtere ditt innskudd på en forsvarlig måte. Ut over dette registreres opplysningene om deg fordi vi ønsker å gi deg fullgod medlemsservice.
Vi behandler også registrerte personopplysninger, herunder kjøpsopplysninger, slik at vi har mulighet til å varsle deg hvis et produkt du har kjøpt kan vise seg å være skadelig eller lignende.
Vi behandler i tillegg registrerte personopplysninger herunder din kontaktinformasjon, slik at vi kan sende deg informasjon og tilbud på e-post og/eller mobil, så fremt du har bedt om dette.
Så fremt du har samtykket, behandler vi dessuten registrerte personopplysninger, som nevnt ovenfor, slik at vi kan tilpasse medlemskapet til deg og dine preferanser. Blant annet kan vi tilpasse medlemstilbud (f.eks. produkttilbud og annen markedsføring fra Coop eller samarbeidspartnere), medlemsinformasjon, nettsider, apper, digital kommunikasjon og de øvrige tjenester og fordeler som tilbys våre medlemmer.
Slik tilpasning gjøres på bakgrunn av analyse og lagring av bl.a. kjøpsopplysninger og bruk av ulike segmenteringsmodeller, f.eks. slik at vi kan gruppere deg inn under en av våre kunde/personprofiler. Du vil få informasjon dersom slike profiler er benyttet til å sende deg tilpasset markedsføring.
I noen grad kan kjøpsopplysninger brukes som grunnlag for å utarbeide driftsmessige analyser og statistikker. Dette gjøres blant annet i forbindelse med tilpasning og utvikling av Coops kjeder og butikknett i forhold til medlemmenes ønsker og behov, herunder tilpasning av produktutvalg, prisnivå mv. Til dette formålet er alle opplysninger fullt ut anonymisert slik at ingen opplysninger kan knyttes til deg eller andre enkeltpersoner.
Våre behandlingsrutiner gir deg trygghet for at opplysningene vi registrerer om deg ikke kommer på avveie eller brukes på noen annen måte enn du har gitt samtykke til.
Ditt samtykke, og din adgang til å trekke tilbake ditt samtykke til analyse
Vi ønsker ditt samtykke for å sende deg informasjon og medlemstilbud via e-post og mobil.
Videre trenger vi ditt samtykke for å kunne analysere personopplysninger, herunder kjøps-opplysninger, som nevnt ovenfor. Dersom du ønsker å trekke tilbake et avgitt samtykke, eller for øvrig ønsker å reservere deg mot telefonsalg eller annen markedsføring, kan du gjøre det på coop.no/minside. Alternativt kan du kontakte Coop Medlemsservice via e-post medlemsservice@coop.no eller på tlf. 64875000.
Tilbaketrekking av samtykke til analyse av kjøpsopplysninger mv. vil medføre at vi ikke lenger vil kunne tilpasse dine tilbud (f.eks. skreddersydde tilbudskuponger), kommunikasjon, nettsider, apper og øvrige tjenester og fordeler som vi tilbyr våre medlemmer.
Leverer vi ut opplysningene som er registrert om deg?
Vi leverer ikke ut registrerte opplysninger om deg til andre organisasjoner eller virksomheter uten ditt frivillige, uttrykkelige og informerte samtykke. Dersom du gir et slikt samtykke, vil vi bare utlevere opplysningene innenfor det formål samtykket omfatter.
Databehandlere
Vi kan la underleverandører (samarbeidspartnere) stå for den tekniske delen av databehandlingen. Databehandleren skal etter avtale med oss behandle personopplysningene dine på den måten vi bestemmer. Vi pålegger databehandleren å sørge for en forsvarlig informasjonssikkerhet og sletting av personopplysninger.
Hvem har tilgang til informasjonen om deg?
For å forsikre oss om at opplysningene vi samler inn behandles på en betryggende måte, er det bare kvalifiserte ansatte som har tilgang til dine personopplysninger. Tilgangsrettighetene er tilpasset daglige brukerbehov hos for eksempel Medlemsservice. Antallet ansatte med tilgang til all medlemsinformasjon er begrenset. I tillegg har vi gode interne rutiner for hvordan personopplysninger skal behandles. Adgangen til informasjonen er sikret med adgangskontroll og passord. Vi benytter oss av avansert teknologi for å hindre at uvedkommende kommer inn på våre systemer og får tilgang til informasjon.
Kan du få innsyn i eller endre opplysninger som er registrert om deg?
Som medlem i Coop har du rett til innsyn i de opplysninger vi har registrert om deg og rett til informasjon om den behandling av opplysningene som Coop foretar og som er beskrevet ovenfor. Innsyn kan du få ved å logge inn på Min side på www.coop.no. Her vil sentrale opplysninger fremgå. Ønsker du et mer utvidet innsyn og mer informasjon kan du kontakte Coop Medlemsservice via coop.no eller på tlf. 64875000.
Vi har felles interesse i at de opplysninger du har gitt oss adgang til å registrere, er korrekte og fullstendige. Dersom du ønsker å endre opplysninger vi har registrert om deg som Coop-medlem, kan du gjøre dette på Min Side eller ved å kontakte Medlemsservice eller på telefon 64875000.
Ønsker du som medlem å få elektronisk informasjon kan du avgi samtykke ved innmelding eller på Min Side. Der vil du kunne lese mer om hva samtykket omfatter. Du kan når som helt trekke samtykke tilbake enten ved å bruke tilbakemeldingsfunksjonen i den e-posten du mottar jevnlig, eller gjøre endringer på Min Side eller ved å kontakte Medlemsservice eller på telefon 64875000.
Hvordan sletter Coop opplysninger som er registrert om deg?
Så lenge ditt medlemskap består vil registrerte opplysninger ikke bli slettet. Ved utmelding vil alle opplysninger om deg slettes, dog med unntak av de opplysningene som Coop som følge av regelverket i bokføringslov og –forskrifter er forpliktet til å lagre i en periode på 10 år. Dette gjelder blant annet navn, adresse, statusopplysninger om medlemskapet, opplysninger om medlemskortet og kjøps- og bonusberegningsopplysninger. Kjøpsdata slettes automatisk etter 2 år, med de unntak som følger av øvrig lovgivning.
11. Vurderinger og anmeldelser av produkter
Vurderinger og anmeldelser er viktige kilder til informasjon og inspirasjon for Coop sine kunder. Målet er at anmeldelsene skal være transparente og relevante. Coop forbeholder seg retten til å ikke publisere din anmeldelse eller slette det i henhold til nedenstående betingelser. Coop godtar kun produktanmeldelser som sendes inn av forbrukere som selv har kjøpt produktet, og der anmeldelsen kun handler om produktet. Coop aksepterer ikke:
- manipulerte produktanmeldelser
- produktanmeldelser som ikke er relevante eller som ikke handler om produktet
- uttalelser som er ulovlige eller strider mot Coop sine etiske prinsipper eller god praksis for anmeldelser
Alle mistanker om manipulasjon kan rapporteres til netthandel@coop.no og vil bli undersøkt.
Ved innsending av anmeldelse, med eventuelt bilder eller video, som må være dine egne, gir du Coop tillatelse til å kostnadsfritt bruke anmeldelsen. Dette gjelder både på nettsiden til Coop og eventuelt i markedsføringsøyemed.
Coop bruker produktanmeldelser til kontinuerlig forbedring av produkter og sortiment. Endringer i sortimentet kan føre til at produktanmeldelser som ikke lenger er relevante eller korrekte, blir fjernet fra nettsiden. Ved spørsmål om produktanmeldelser, vennligst kontakt netthandel@coop.no.
Behandling av personopplysninger ved vurderinger og anmeldelser av produkter
Coop Norge SA (org.nr. 936 560 288) er behandlingsansvarlig for personopplysningene som vi behandler i forbindelse med vurderinger og anmeldelser.
Det eneste formålet for å behandle personopplysningene som du sender til oss, er at vi skal kunne kontakte deg for å innhente mer informasjon og for å følge opp dine innspill på produktene som du har anmeldt. Navnet og e-postadressen som du gir oss når du sender inn anmeldelsen blir overført til leverandøren av denne tjenesten, Yotpo, som driver tjenesten på vegne av oss. Vi har inngått databehandleravtale med leverandøren for å påse at personopplysningene dine er trygge.
12. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan som kjøper alltid ta kontakt med Forbrukerrådet, Skippergata 8-10, 0152 Oslo, for å få bistand i en eventuell tvist. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvister for Forbrukertvistutvalget. Du kan lese mer om hvordan du skal gå frem for å klage til Forbrukerrådet her. Coop vil følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelse ved en eventuell tvist.
13. Trygg E-Handel
Coop nettbutikk er godkjent av Trygg E-handel, det betyr at du kan kjenne deg trygg og sikker når du handler fra oss. Trygg E-handels formål er å beskytte deg som forbruker – kun stabile og seriøse nettbutikker kan bli godkjent til å benytte Trygg E-handel merket. Du kan lese mer om Trygg E-handel og dine rettigheter som forbruker på www.tryggehandel.no.
Coop nettbutikk sertifikat finnes på http://www.tryggehandel.no/butikker/coop-norge-handel-as/.