Skiglede med felleski
Hvis du trives bedre i skisporet enn i smøreboden, hvis du ikke vet forskjell på glider og festesmøring og ikke har lyst til å finne ut av det heller, eller hvis det glipper samme hva du smører under skien, så er svaret felleski.
Og da snakker vi ikke om feller under fjellskiene i påsken, ikke om smørefrie ski heller, men om de nye skiene som det virker som om alle snakker om for tiden. De langrennsskiene som har en fell innfelt i sålen og som både gir feste og god glid – uten at du trenger å smøre dem.
– Det er bare å spenne på seg skiene og komme seg ut i løypa. Enklere blir det ikke, sier Øyvind Mobakken, langrennsansvarlig hos Rossignol.
– Felleski passer for alle, enten du er eliteløper eller nybegynner. Med felleski får du både feste og god glid, og de er aller best på vanskelig føre – på nullføre og i blanke, isete spor, sånne dager du ellers må ty til klister.
– Så nå kan jeg kaste all den gamle skismøringen min og glemme alt om tre lag smøring og glider og smøresoner?
– Hvis du har felleski så hadde jeg kastet klisteret. Men når det er kaldt og perfekt føre, det vi gjerne kaller blå-Swix-føre, så er fortsatt vanlige ski som skal smøres det beste. Men når det er som vanskeligst å smøre, når det er harde, isete og glatte spor, gjør felleskiene jobben. Og når det er rundt null grader er de fantastiske.
🏆 Gjør et trygt kjøp - Rossignol R-Skin vant best i test på «TV2 hjelper deg» 🏆
Raske feller og feller med feste
Ski som ikke trenger smøring er ikke noe nytt, men smørefrie ski, eller skjellski, er ikke det samme som felleski.
De smørefrie skiene har et mønster som er frest inn i sålen. Fordelen med dem er at de har lang levetid, men i sporet vil du oppleve at de gir dårligere feste og dårligere glid, i tillegg til at de gir lyd.
Felleski har en fell frest inn i en spalte under skien, og med dem har man fått til det man ikke har greid med smørefrie ski. Felleskiene gir både god glid og veldig godt feste. Du slipper glipptak og ski som subber.
Fellen under skiene kan skiftes ut når den er slitt. Den som er farget er laget av mohairull, den er litt raskere og glir litt fortere i sporet, men krever litt mer vedlikehold og blir fortere slitt. Denne typen fell sitter på de raskeste skiene.
Svarte feller er laget av en blanding av syntetiske fibre og mohair. Det gir en mer slitesterk fell som holder lenge, men gir litt dårligere glid. Markaski er typisk en ski med syntetisk fell, forklarer Mobakken.
Litt vask og en neglebørste
Selv om du ikke trenger å smøre felleskiene, så kreves det litt vedlikehold. Som med alt annet, blir sålen på skiene skitne. Av og til må både glidsonen og fellen vaskes.
– Der finnes det mange spesialmidler, og jeg har valgt et middel som kan brukes på begge soner, sier Mobakken.
– Det er viktig å spraye rensemiddelet på skien, ikke vaske med klut. Bruk en liten børste, gjerne en neglebørste, for å rufse fellen litt. Det bruker jeg under ett minutt på. Så børster jeg skia to – tre ganger. Det tar 15 sekunder.
På den svarte delen av sålen bruker han en flytende glider, og fellen impregnerer han med en spray.
– Du trenger ingen diger smørekoffert. Dette er så enkelt at du ikke trenger smørebenk heller. Du kan stå og gjøre det i gangen. Det tar deg under fem minutter hvis du har det du trenger tilgjengelig.
– Men hvor ofte må jeg gjøre det?
– På begynnelsen av sesongen er snøen ren og pen. Da trenger du ikke å gjøre så mye. Men om våren, når det er mer rusk og møkk i løypene, er det større behov for rens og vedlikehold. Det samme gjør du før du setter skiene bort for sesongen. Du kan i tillegg legge på litt impregnering. Det er ikke mer hokus pokus enn det. Og det beste er at når fellene begynner å bli slitt, så kan du rive dem av og legge på nye. Da har du så godt som nye ski.
Enda bedre feste og enda bedre glid
Med felleskiene får du ikke bare en ski som hverken glipper eller lugger. Du kan også tilpasse bindingene etter føreforhold og teknikken din. De aller fleste felleski fra de ulike produsentene lager felleski med en flyttbar binding.
Bindingen er laget sånn at du enkelt kan flytte den framover eller bakover. Ved å flytte den fram får du et mykere spenn og bedre feste. Flytter du den bakover gir det en stivere ski og bedre glid.
– Når du starter skituren finner du fort ut om du har glatte eller trå ski. Da flytter du bare bindingen, og så er du ferdig. Selv jeg som går så mye på ski, har aldri flyttet den mer enn en gang i løpet av en tur. Jeg begynner i null og flytter maks fram eller tilbake. Som oftest vil jeg ha mer glid og flytter bindingen bakover, sier Øyvind Mobakken.
– Så felleski, har rett og slett skapt en liten revolusjon i skisporet?
– Alle som har lest litt historie vet at man skal være forsiktig med å bruke ordet revolusjon, men jeg er ganske sikker på at felleskiene vil gi deg mer skiglede, lover Mobakken.
🎥 Se Øyvind Mobakkens oppklarende videoserie om felleski her: