Slik lapper du sykkeldekket
Det er penger å spare på å lappe sykkelen selv, og det er overraskende enkelt – bare følg disse 5 trinnene!
Sykkelen er blitt vår nye bestevenn, den er både transport, trening og hobby i ett. Men hva gjør du når den har punktert? Betaler du noen for å fikse den på et sykkelverksted, eller følger du vår enkle trinn-for-trinn-veiledning og gjør det selv?
- Alle kan lappe eller bytte slange på sykkelen, og det skal godt gjøres å gjøre det feil, er de oppmuntrende ordene fra Jørn Kolnes, mekaniker på Spinn Sykkelshop i Stavanger. Det er fort gjort, og prosedyren er den samme for alle typer sykkeldekk med slange.
Du trenger: Dekkspaker, lappesaker, bøtte med vann og sykkelpumpe
1. Ta slangen ut av dekket
Løsne hjulet fra sykkelen, og bruk et par dekkspaker til å „jekke” dekket av fra felgen. Jobb deg rundt dekket til den ene siden er løs, slik at slangen kan dras ut. Er det større sprekker eller rifter i slangen må hele slangen byttes, men mindre hull holder det å lappe.
2. Finn hullet
Når du har fått av slangen, må du finne ut hvor hullet befinner seg. Da pumper du luft i slangen, og putter hele greia i et vannbad. Så følger du bare boblene. Om hullet er vanskelig å se, er det smart å markere det med en kulepenn.
3. Puss det jevnt
Puss over og rundt hullet med pussepapir til du får en jevn overflate. Dette er for å få bedre feste til limet.
4. Lim på lapp
Påfør en klatt med lim og la det tørke noen minutter, etter anvisningen på pakken. Legg lappen på limet, gni bort eventuelle luftbobler, og klem hardt mot. Hold slik et par minutter. Overflødig lim kan gjerne smøres over kantene på lappen slik at den blir godt festet. Pass på at lappen sitter godt fast før du fjerner plasten som ofte sitter på oversiden.
Om du fremdeles er usikker, kan du ta en titt på denne instruksjonsvideoen om hvordan du lapper sykkeldekk:
5. Sett på hjulet
Sjekk med fingrene at det ikke ligger noen fremmedlegemer inne i dekket, før du legger slangen tilbake i dekket med ventilen først. Bruk dekkspakene for å vippe dekket på plass. Montér hjulet på sykkelen og pump opp dekket igjen.
Hvordan vet jeg at sykkelen har punktert?
Sykler som har blitt stående lenge kan ha fått flate dekk uten at de nødvendigvis har punktert. Ofte er det nok å pumpe dem opp igjen, men hvordan vet vi forskjellen?
- Litt avhengig av hvor lenge sykkelen har stått, bør du alltid sjekke om det er sprekker i gummien på dekket. Finner du slike, bør dekk og slange byttes. Da er gummien gått ut på dato, sier Kolnes.
- Om du graver frem sykkelen etter flere måneder i dvale og ser at dekkene er flate, kan du fylle i luft og la den stå over natten. Er dekkene flate igjen dagen etterpå, så er de punktert. Har du derimot fremdeles trykk i dekket, har du hatt en såkalt ‹‹sigepunktering››. Da er det enten ventilen som lekker, eller bitte bittesmå hull i slangen. Også her bør slangen byttes, men det er ikke nødvendig å gjøre det med en gang.
Skal du ut på en lengre sykkeltur, bør du uansett sørge for å ha med deg utstyr til å reparere sykkelen om uhellet er ute. I dag er det mer vanlig å ha med seg ekstra slange, pumpe og dekkspaker enn lappesaker når man drar på langtur, ifølge Kolnes.
- Men om du heller ønsker å lappe det punkterte dekket, er det praktisk med den nye typen forhåndslimte lapper, som ligner mer på klistermerker.
Kilder: tavarepådetduhar.no, bmyhre.no, sykkelhjulet.no